ΑΠΟΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΟΥ Δ. ΑΡΕΟΠΑΓΙΤΟΥ 17
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΤΟΙΚΩΝ
Την Τρίτη 3/7/2007 στο ΥΠΠΟ, σε πολύωρη κοινή συνεδρίαση του ΚΑΣ και του ΚΣΝΜ (που ορίστηκε αιφνιδιαστικά την Παρασκευή 29/6/07χωρίς να ειδοποιηθούν οι έχοντες έννομο συμφέρον) αποφασίστηκε, με μια ψήφο διαφορά (την διπλή ψήφο του προέδρου) ο αποχαρακτηρισμός του κτιρίου της Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17 από ‘Εργο Τέχνης , με σκοπό να ακολουθήσει αποχαρακτηρισμός και του αρ. 19 και να κατεδαφισθούν. Αιτιολογία: η θέα από το Νέο Μουσείο Ακροπόλεως που θεωρήθηκε υπέρτερο δημόσιο συμφέρον.
Παράσταση έκαναν ο καθηγητής αρχιτέκτων και αναστηλωτής Ιωάννης Κίζης, ο εκπρόσωπος της Ελληνικής Εταιρείας για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς αρχιτέκτων Ιωσήφ Εφραιμίδης, οι κάτοικοι Μαρίνα Κουρεμένου, Μαρίζα Κωχ, Μανώλης Αναστασάκης, Αχιλλέας Φρειδερίκος, Νίκος Ρουσέας, εκπρόσωπος του Βαγγέλη Παπαθανασίου, ιδιοκτήτη του αρ.19, ενώ έγγραφες διαμαρτυρίες (που όμως δεν διαβάστηκαν) έστειλαν Ακαδημαϊκοί, Πανεπιστημιακές Σχολές, ο Δήμος Ιωαννίνων, Καθηγητές κ.α.
Το κτίριο της Διον. Αρεοπαγίτου 17, είναι έργο του 1930 του Ηπειρώτη αρχιτέκτονα Βασίλη Κουρεμένου (1875 – 1957) Ακαδημαϊκού, καθηγητή ΕΜΠ, ζωγράφου με πολλά διεθνή βραβεία, φίλου του Ελ. Βενιζέλου και του Pablo Picasso.
Το κτίριο θεωρείται από τους μελετητές ως ένα από τα πιο σημαντικά της εποχής του μεσοπολέμου στην Αθήνα, ίσως το ωραιότερο δείγμα Art Deco στην πόλη. Την όψη του κοσμούν γλυπτά, ψηφιδωτά, ορθομαρμαρώσεις από κόκκινο και γκρίζο μάρμαρο.
Χαρακτηρίζεται διατηρητέο από το ΥΠΕΧΩΔΕ το 1978 και έργο τέχνης από το ΥΠΠΟ το 1988. Σε όλους τους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης η ύπαρξη των διατηρητέων 17 & 19 είναι βασική προϋπόθεση για τον σχεδιασμό. Στο Νέο Μουσείο επιτρέπεται κατά παρέκκλιση ύψος 24μ., ώστε να «συνομιλεί με τον Παρθενώνα» πάνω από τα κτίρια της περιοχής.
Το ΚΑΣ το 2003 δικαιολογεί τη θετική του απόφαση για την ανέγερση του Μουσείου με το σκεπτικό ότι το Μουσείο δεν είναι ορατό από την Δ. Αρεοπαγίτου και συνεπώς δεν επιβαρύνει τα μνημεία και τα διατηρητέα κτίρια. Εγκρίνει δηλαδή την ανέγερση του Μουσείου, επειδή ο τεράστιος όγκος του κρύβεται από τα κτίρια της Δ. Αρεοπαγίτου! Με το ίδιο σκεπτικό εγκρίνεται η ανέγερση και από το ΣτΕ το 2005.
Με την κατεδάφιση των δύο αυτών διατηρητέων κτιρίων ουσιαστικά ακρωτηριάζεται το σημαντικό αστικό μέτωπο της Δ. Αρεοπαγίτου. Ταυτόχρονα χάνεται ένα σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης αστικής ιστορίας μας. Και όλα αυτά στο όνομα ενός κτιρίου – μουσείου το οποίο θα έπρεπε να είχε ως αποστολή τη διατήρηση και τη μεταφορά της μνήμης και όχι την καταστροφή της.
Από την αίθουσα των γλυπτών του Παρθενώνα φαίνεται ο Παρθενώνας και ολόκληρος ο βράχος της Ακρόπολης. Κρύβεται το Θέατρο του Διονύσου, όχι μόνο από τα κτίρια της Δ. Αρεοπαγίτου, αλλά και από τα ψηλά πλατάνια του δρόμου που αποτελούν τη «δροσιά των περιπατητών» όπως επεσήμανε η Μαρίζα Κωχ και από τα πυκνά κυπαρίσσια του αρχαιολογικού χώρου. Θα πρέπει και αυτά να «καούν» στο όνομα του υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος;
Τα κτίρια της Διον. Αρεοπαγίτου στην ουσία εμποδίζουν το εστιατόριο του Μουσείου να φαίνεται από τον Μεγάλο Περίπατο και τον Αρχαιολογικό χώρο. Το τεράστιο, υπαίθριο, διακοσίων θέσεων εστιατόριο θα λειτουργήσει πάνω σε μια υψηλή τσιμεντένια εξέδρα – πρόβολο ( στο ύψος της στέγης του κτιρίου Βάιλερ) που εξέχει από τον κύριο όγκο του Μουσείου, προς τη Διον. Αρεοπαγίτου, επί της οποίας σημειωτέον ότι δεν επιτρέπεται χρήση εστιατορίου.
Με την χθεσινή σκανδαλώδη απόφαση επιχειρείται να καταλυθεί η ιερότητα αρχαιολογικού χώρου, η πολύτιμη αρχιτεκτονική μας κληρονομιά, ο μοναδικός χαρακτήρας της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, για να πίνει τον καφέ του ο τουρίστας με ανεμπόδιστη θέα και να ενισχυθούν έτσι οι εμπορικές χρήσεις του μουσείου. Αυτό θέλουμε;
8 σχόλια:
δεν μπορώ να πιστέψω αυτό που μόλις διάβασα...Είναι δυνατόν;
Απαράδεκτη απόφαση. Καταστρέφεται κάθε ίχνος αστικής παράδοσης του νεότερου ελληνικού κράτους. Η Ελλάδα δεν είναι μόνο Παρθενώνας και κομπολόγια, υπάρχει και παράδοση πέρα από τα αρχαία και το φολκλόρ.
Να το γκρεμίσουν το γρηγορότερο δυνατό.
Είναι πολυ σημαντικότερο το μουσείο και αίσχος ένα τέτοιο κτήριο να κρύβει την θέα προς την Ακρόπολη.
Άλλωστε οι επισκέπτες το μουσείο θέλουν να δουν, όχι τις μπουγάδες...
Ellada den einai mono o par8enwnas...
H elliniki istoria-texni kai arxitektoniki exei kai allous axious presbeytes
as anoixoume apitelous ta matia mas.
Αν το Νέο Μουσείο Ακροπόλεως είναι ωραίο ή άσχημο, ασφαλώς και μπορεί να αποτελεί ένα θέμα συζήτησης. Αυτό το οποίο δεν επιδέχεται αντίρρηση όμως είναι η λειτουργία του και ο μεγάλος σκοπός τον οποίο έρχεται να επιτελέσει. Γιατί με το άνοιγμα των θυρών του, θα αποδειχτεί πόσο ασυμβίβαστη και κοντόφθαλμη είναι η άποψη της παραμονής των υπό συζήτηση κτιρίων. Εκτός κι αν κάποιοι επιθυμούν έπειτα από είκοσι ή τριάντα χρόνια να τους μέμφονται οι διάδοχοί τους, γιατί δεν ετόλμησαν...
Κύριε Υπουργέ,
ελπίζουμε ότι η παρέμβασή σας θα αποτρέψει τον ευτελισμό του Υπουργείου Πολιτισμού στα μάτια των κατοίκων της πόλης της Αθήνας που έχουν μνήμη και αγάπη, και είναι πολλοί αυτοί. Επίσης, στα μάτια των επιστημόνων και των καλλιτεχνών της Ελλάδας και του κόσμου. Το κτήριο του Κουρεμένου στην Δ.Αρεοπαγίτου είναι στολίδι της πόλης και πρέπει να μείνει ζωντανό.
Με τιμή
Στέλλα Μαρκαντωνάτου--Γλωσσολόγος
Κύρια Ερευνήτρια
Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου
Tελικα αυτο το Κ.Α.Σ =Κεντρικο Αρχαιολογικο Συμβουλιο μάλλον ειναι μεταφραση του CASH…
"Είναι πολύ σημαντικοτερο το μουσείο" (Ανώνυμος της 8 Ιουλίου 3:46)
"Αυτό το οποίο δεν επιδέχεται αντίρρηση όμως είναι η λειτουργία του και ο μεγάλος σκοπός τον οποίο έρχεται να επιτελέσει." (Ανώνυμος της 9ης Ιουλίου, 9:50).
Μα επιτέλους, αυτό συζητάμε; Κανείς και τίποτε δεν εμποδίζει την ομαλή λειτουργία του Μουσείου. Απλώς, συζητιέται αν ο πελάτης του ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΟΥ του Μουσείου πρέπει ή δεν πρέπει να βλέπει τα δύο συγκεκριμένα κτίρια.
Υποθέτω ότι από το εστιατόριο δε φαίνεται καμία πολυκατοικία, καμία κεραία, δε φαίνεται το νέφος μας, φαίνεται μόνο ένας παράδεισος με την Ακρόπολη στο κέντρο και τα δύο κτίρια της Δ. Αρεοπαγίτου να χαλάν τη μόστρα σαν κουράδες μες στη μέση, με το συμπάθειο.
Δημοσίευση σχολίου